Om oss, av Lars Berglund

Ett företag utvecklas och lever sitt eget liv som andra, en del företag blommar upp för att sedan snabbt försvinna.
Andra utvecklas, anpassar sig efter sin tid och växer sig solida. Dessa lever kvar år efter år.

Personligen har jag drivit företag sedan studietiden.

Företagen har skiftat men hållit sig inom mina intresseområden, som märkligt nog är oförenliga i grunden. Förlagsverksamhet där konst och byggnad varit vår verksamhet. Det har blivit 2 byggtidningar, ”Bygg och Industri” och ”Svensk Byggtidskrift”. Förlagsverksamheten med (Meteorförlaget AB) sträckte sig till en blomstrande period då vi (ca 3o personer) arbetade med  sponsorverksamhet för Stockholms Idrottsförbund m.fl. Självklart snickrade jag på vår båt på fritiden, längtan till havet ligger i min själ.

Egentligen började nog ”Resebyråverksamheten” med mitt intresse för havet.
Det blev omedvetet starten på vad som skulle bli DiveGuide Dykresor. Den utmaning som finns i att trotsa elementen och börja dyka kunde inte motstås. Inledningsvis dök jag i fantasin med hjälp av Jacques Cousteaus fantasieggande filmer och böcker. Jag minns när jag läste om Coestaus dyk i sköldpaddsgrottan under Sipadan Island och därtill Borneos djungel som bonus bredvid, vilket äventyr! Dit skulle jag!
Nästa steg som jag ovetande klev på i det blivande företagets bana var DYKCERTET. Året var 1986, platsen var Velassaru Island på Maldiverna. Jag hade aldrig trott att det skulle vara så vackert. Eftersom jag är den typen som inte kan ligga still på stranden mer än en liten stund vill jag aktivera mig på semestrarna. Således tog jag nya dykkurser vid varje tillfälle. Efter ett par år hade jag en hel kortlek av Padi certifikat. 1989 GJORDE JAG DET! Jag dök  i sköldpaddsgrottan under Sipadan med 2 erfarna grottdykare och såg med egna ögon sköldpaddskeletten och delfinskelettet som jag mindes från filmen!

Nya utmaningar
1989/90 Nästa steg var helt oväntat, ett spårbyte i livet gav mig en ny hustru och nya projekt. Efter många år som entreprenör kändes det skönt att koppla av. Nu odlade Anita och jag våra intressen, främst långresor, andra kulturer och adrenalinutdrivande äventyr. Djungeln blev en ny upptäckt, doften av våt mylla, kakafonin av alla ljud, den fuktiga värmen, djuren.. Vi deltog i expeditioner i Amazonas, Costa Rica, Venezuela, Colombia och i Asien.  Safaris i Afrika, bl.a Serengetti och Masai Mara. Samt resor till Galapagos och andra legendariska dykplatser. Vår resbibel blev ”Lonley Planet”. Detta äventyrsresande har vi fortsatt med sedan dess och vi besöker regelbundet våra resmål.

Guideböcker för dykare
Min hustru Anita kläckte  idén;”varför inte göra  guideböcker speciellt för sportdykare?”
Vi reste då runt , samlade material, intervjuvade, dök och ritade dykkartor. Vi gav ut fyra böcker: Dykguide Röda Havet, Dykguide Florida Keys och Dykguide Mexico/Belize samt en om Phi Phi Island. Dessa böcker gav inte mycket i ekonomiskt utbyte men vi hade blivit vänner med nyckelfigurer i dykbranchen som gav oss massor av dykerfarenhet.
En dag sa en intruktör till oss, ”varför sänder ni inte hit dykare, få svenskar vet mer om dykningen här än ni.!”
Därmed blev bokförlaget DiveGuide AB en researrangör.

Moderna tider
Nästa steg var faktiskt Internet, folk slutade att ringa. De började maila, ingen frågade längre efter kataloger då hemdatorer började bli vanligt. 1996 lanserade Brendan Eich hos Netscape ”Java”. HTML fick en ny dimention, hemsidorna ökade lavinartat. Redan 1998 lancerade vi vår första hemsida. Till vår hjälp visade det sig att i bekantskapskretsen fanns en av Sveriges skickligaste IT-programmerare, Erik Lauraeus, som än i dag ger oss ovärderlig hjälp med uppdateringar och tekniska lösningar.
Med hemsidan förändrades verksamheten, ingen kom längre in på vårt kontor, vi fick kunder över hela landet och även från våra grannländer. Annonser i dyktidningar var helt bortkastade pengar, folk söker inte resor den vägen. Idag hittar man resorna genom sökningar på Internet. Vår målsättningen har hela tiden varit att erbjuda skräddarsydda resor med absolut högsta kvalitet och det passar perfekt med den nya tiden.

Passport Travel
Vi hade nu fått många års erfarenhet och med erfarenheten kom fler kunder som i sin tur tipsade nya!
Många nya intresserade köpare ville resa på våra resor fast de inte var dykare. Vi anpassade oss genom att registrera ”Passport Travel” med exakt samma upplägg men utan dykning. Idag är själva moderbolaget Passport Travel Ltd där Diveguide är en viktig division i bolaget. Intresset för Borneo blev så stort att vi gjorde en speciell sida www.borneoresor.se  för dem som ville veta mer. Idag har vi det största programmet om Borneo bland våra Skandinaviska konkurrenter.
Konceptet har blivit en succé och vi blev snart en efterfrågad snabbt växande researrangör, vilket i sin tur betydde att det inte spelade någon roll var vi befann oss. Så varför ha dyra lokaler i city när man klarar sig bra utan? Dessutom behöver vi inte belasta kunderna med den kostnaden och därmed kunde vi sänka priserna. Vi tog ut konsekvenserna och möjligheterna av detta.

Utlandsflytten
År 2000, flyttade vi till Malta. Perfekt i tiden, EU-förvandlade länderna i Europa till en samarbetande enhet med liknande konsument och skatteregler samt lagar som befrämjade fri handel inom Eu-ländernas gränser.
De senaste 10 åren har varit fruktsamma och våra kontakter med underleverantörer och utländska agenter har finslipats till vad vi hoppas skall bli näst intill perfektion.

Kvalitet och hög servicenivå är målsättningen.
Vi är väldigt tacksamma för den hjälp i vår utveckling som våra kunder ger oss. Så snart en kund kommit hem från någon av våra resor kontaktar vi dem och frågar rakt ut:
Hur blev resan så här med facit i handen? Var utfärderna så som ni tänkt er, hur var hotellen och var resan värd pengarna ?

Detta kundsamarbete är viktigt av två skäl. Dels ger svaren oss kontroll så vi kan rätta till även små detaljer när det behövs, dels ger det utmärkt information för dem som står i begrepp att resa. Svaren publicerar vi i vår Gästbok, läs den..

Sveriges snabbast växande resespecialist
Vi kommer att expandera med en filial även i London, vilket gör oss stabilare och ger mer resurser till verksamheten. Nya spännande äventyr kommer att byggas på i vårt rika program, som vi  hopppas på din hjälp att utveckla.
Tack för att du tog dig tid att läsa, förhoppningsvis hittar du något hos oss som passar just dig.


Teknik
IATA-Travel agent
Numerisk code: 96-1 9545 5
Personlig code: 5470043128
Amadeus
Passport Travel är en auktoriserad medlem av Amadeus.
(I detta system kan alla IATA flygbolag bokas.)

Kontakta oss

Om du har några frågor så tveka inte att kontakta oss:

Telefontid: 12 - 18

Ring: 08 - 648 81 70

E-post: [email protected]

Skype status

Vårt nyhetsbrev

Din e-postadress
Gå med Avsluta 

Följ oss på Facebook