En djungeltur i Sarawak

guest93 DAGARS ORANGUTANGSAFARI Jag tycket inte att turen var så bra som jag tänkt mig.

Så här gick vår utflykt till:

Vi blev upphämtade utanför vårt hotell i Kuching. Guiden informerade att bilresan var drygt 28-29 mil lång. Under bilresan stannade vi vid en marknad och senare vid en by/stad för lunch. Efter lunchen åkte vi vidare till en strand där vi blev avsläppta med guiden för att ta en infödingsbåt till ett longhouse. Båtresan tog drygt en timme. Framme vid longhouse blev vi visade vår ”stuga” och fick titta runt själva i omgivningen medan middag lagades åt oss. På kvällen efter middag tog guiden med oss in i longhouset för att dricka te med de boenden. Sedan var det sovdags. Ett elagregat gick från skymning till kl 22 sedan blev det svart och vi fick klara oss med vår ficklampa.

Nästa dag begav vi oss djupare in i djungeln med båt på en smal flod. Båtturen tog drygt 20 min. Klev av båten och vandrade mot platsen är lägret skulle vara.Ett enkelt läger byggdes upp. Pressning som tak och inga väggar, moskitnät över våra sovplatser. Efter lunch följde guiden och en person från longhouset till med på en vandring i djungeln som varade i drygt en timme för att se växter och djur. Efter vandring lagades middag över lägerelden till oss sen var det kväll och sovdags.

Nästa dag efter frukost tog guiden med oss på en vandring i djungeln. Vandringen varade i drygt 2 timmar. Sedan blöd man på lunch i lägret vid 13 tiden och lägret packades i hop. Vid 14 tiden begav vi oss från lägret tillbaks till båten och åkte tillbaka till longhouset igen. Framme vid longhouset satt vi nere vid sjön i väntan på middag och slutligen läggdags.

Nästa morgon åkte vi tidigt med båten tillbaks över sjön till den plats där vi blev avsläppta med bil. Jag bad att få stanna till vid en pepparodling efter vägen för att snabbt ta en selfie, vilket jag fick göra. Under resan stannade vi till vid samma by/stad som vid ditresan där vi åt lunch innan vi så småningom kördes tillbaks till vårt hotell.

Vi såg inga orangutanger i djungeln men däremot deras ”sovnästen” så de måste funnits i närheten.

Sara

Kontakta oss

Om du har några frågor så tveka inte att kontakta oss: