Borneoresan som blev en drömresa!

guest9Hej Lars och Anita på Passport Travel

Tack för att ni satte ihop en helt otroligt fin resa för oss.

Vi har haft det helt underbart och varit på helt otroliga ställen.  Allt har fungerat jättebra och vi har hela tiden känt oss omhändertagna.

När vi landade i Sandakan så möttes vi av en jättetrevlig kille som körde oss till Four point hotellet, under bilturen dit informerade han oss om de kommande dagarnas schema.
Vid ankomst till hotellet så var vårt rum inte helt klart men receptionisten ordnade snabbt så att vi fick ett annat rum, näst högst upp, på 25:e våningen. Det var skönt att kommit fram efter den långa flygresan, men vi var väldigt trötta så det blev lite bad i poolen och sen ta en promenad för att ta ut pengar och äta middag.

Kl 8 dagen efter blev vi hämtade för att åka till sepilok orangutang-center. Där de även öppnat ett sun bear-center 1vecka innan vi kom. Guiderna som tog oss till sepilok-centret och sen vidare på sakau/abai touren var helt fantastiska. Otroligt duktiga och serviceminded.

I Abai såg vi en vild orangutang bara 100 meter från vår lodge.

Vi stod precis vid trädet där den satt.. Förutom orangutang såg vi många näsapor, krokodiler, elefanter, silver-leaf apor o massa fåglar.. En av de mäktigaste turerna i djungeln var en stjärnklar natt när vi var ute på en båttur på floden o kollade på fireflies. Lodgerna var rena och fräscha. Det var inga problem att ta med sig allt bagage på djungelturen utan de hade lastutrymme i båten.

Lankayan var verkligen ett paradis.

Vi snorklade hela dagarna och simmade med både hajar och sköldpaddor. Vi fick vara med när sköldpaddeungar kläcktes och när en sköldpadda kom och la ägg på stranden. Även här var personalen väldigt serviceminded och hjälpsamma. Vår chalet var väldigt fräsch och modern.

Kuala Lumpur var roligt att se.

Hotellet var fräscht men man kände att det var inrökt i korridorerna från förr. Men på rummet luktade inget. Läget på hotellet var jättebra. Citytouren på dan var väldigt intressant och guiden var jätteduktig. I efterhand skulle vi ha skippat Kvällstouren som hette Chinatown KL by night. Det var mitt i rusningstid så även fast guiden kom en halvtimme tidigare än planerat så fick vi sitta en halvtimme i bilkö. Vi hann bara vara i Chinatown ca tjugo min för sen skulle vi iväg och äta på en restaurang och se en show. Showen var några som dansade traditionella danser. Så vi kände att den kvällen kunde man gjort något roligare istället. För sen hade vi bara en dag kvar i KL innan hemresa på kvällen. Men det är det enda som vi skulle velat ändra på hela resan, resten har varit helt perfekt!

Så återigen tack för att ni satte ihop den här resan till oss. Verkligen minne för livet.

Vänliga hälsningar // Carolina och Felix

Kontakta oss

Om du har några frågor så tveka inte att kontakta oss: